راهنمای بهترین خرید

با ما بهترین خرید را تجربه کنید

راهنمای بهترین خرید

با ما بهترین خرید را تجربه کنید

در کنار سایت فروشگاه بهترین خرید را تجربه کنید. امیدواریم از زمانی که در این سایت میگذارید پشیمان نشوید

  • ۰
  • ۰

 

 

این مایعی است که از ترکیب مایعات اساسی به نام مونو اتیلن گلیکول و مواد افزودنی تشکیل شده است تا از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کرده و کیفیت ضد یخ را بهبود بخشد. در واقع وظیفه اصلی ضد یخ موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است و اولویت بعدی جلوگیری از یخ زدگی یا گرم شدن موتور در فصول سرد و گرم سال است.

ضد یخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

ضد یخ بر پایه مواد معدنی: که اصلی ترین نوع ضد یخ موجود در بازار و بیشترین کاربرد را دارد و مدت کار آنها در موتور یک سال است.
ضدیخ های آلی: که به دلیل نوع مواد افزودنی استفاده شده در آنها ، عمر بیشتری نسبت به ضد یخ های معدنی دارند. این ضد یخ ها سه سال در موتور کار می کنند.

مسئله دیگری که کاربر به اندازه کافی از آن آگاهی ندارد ، نحوه استفاده از ضد یخ است. بهترین روش استفاده از ضد یخ در موتور استفاده از مخلوط ضد یخ و آب با نسبت 50٪ است. به عنوان مثال ، در پژو 206 که حجم سیستم خنک کننده آن 7 لیتر است ، باید 3.5 لیتر آب را با 3.5 لیتر ضدیخ مخلوط کرده و از آن در ماشین استفاده کنید.

استفاده از ضد یخ فقط در فصل سرما بسیار مهم است ، زیرا به دلیل اهمیت محافظت از موتور در برابر خوردگی ، باید از آن در تمام طول سال استفاده شود.

در نتیجه ، مهمترین عملکرد ضد یخ محافظت از موتور در برابر خوردگی ، به ویژه در فصول گرم است. بنابراین باید به یاد داشته باشیم که وجود ضد یخ در موتور در طول سال برای حفظ دوام موتور بسیار مهم است.

اهمیت استفاده از ضد یخ و انواع آن

تجربه نشان داده است که استفاده از خنک کننده ها یا ضد یخ نه تنها به محافظت موتور در برابر یخ زدگی خودرو کمک می کند ، بلکه از خوردگی اجزای آن جلوگیری می کند و ضمن دفع گرمای تولید شده ، تعادل گرما را در کل موتور حفظ می کند.

در موتورهای سنگین دیزلی ، فقط یک سوم از کل انرژی تولید شده توسط موتور برای راه اندازی ماشین مصرف می شود و یک سوم دیگر مصرف می شود و مابقی انرژی توسط مایع خنک کننده اتلاف می شود. این اتلاف گرما منجر به افزایش دما می شود و گرمای بیش از حد باعث از بین رفتن روغن و در نتیجه خرابی موتور می شود.

آب بهترین مایع برای دفع گرما است ، اما به دلایل مختلف از گلیکول شیمیایی به عنوان مایع اصلی برای کاهش نقطه انجماد خنک کننده استفاده می شود ، معمولاً از مخلوط 50/50 اتیلن گلیکول و آب در تولید این کولرها استفاده می شود. . این ترکیب از مقدار مهار کننده هایی مانند ضد کف ، ضد خوردگی ، رنگ و گریس استفاده می کند و با وجود درصد بسیار کمی از این مواد افزودنی ، نقش آنها در محصول نهایی بسیار مهم است و باعث ایجاد انواع مختلف خنک کننده ها می شود. کار می کند.

با پیشرفت علم ، فناوری های مختلفی برای محافظت از موتور در ساخت کولرها در برابر خوردگی معرفی شده است. در اروپا ، مشکلاتی مانند سختی زیاد آب ، تولیدکنندگان را مجبور به تولید مبردهای بدون ترکیبات فسفر کرده است. زیرا کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت با مهارکننده های فسفات واکنش داده و منیزیم یا فسفات کلسیم تشکیل می دهند که معمولاً بر روی بدن داغ موتور رسوب می کند و باعث از بین رفتن گرما یا خوردگی می شود.

مواد خنک کننده حاوی اکسیدهای غیرآلی مانند سیلیکات ها و کربوکسیلات ها با حذف ترکیبات فسفات امروزه در اروپا تولید شده اند. کربوکسیلات ها با انجام واکنش های شیمیایی داخلی روی سطوح از خوردگی جلوگیری می کنند.

این فناوری که از مخلوطی از کربوکسیلات ها و سیلیکات ها استفاده می کند ، به عنوان یک فناوری ترکیبی شناخته می شود زیرا ترکیبی از فناوری غیر آلی و فناوری آلی (کربوکسیلات ها) است.

در آسیا ، مشکل سازگاری با واشرهای پمپ آب و خواص ضعیف انتقال حرارت منجر به ممنوعیت استفاده از مبردهای حاوی سیلیکات و استفاده از مخلوطی از کربوکسیلاتها و فسفاتها به جای آن شده است. این نوع خنک کننده توسط فناوری ترکیبی تولید می شود که با نوع اروپایی آن متفاوت است (مخلوطی از کربوکسیلات ها و سیلیکات ها). این محصولات در رنگ های مختلف مانند قرمز ، نارنجی ، سبز و ... در بازار موجود است.

عمر مبردهای پایه کربوکسیلات عمر طولانی تری دارند و تولید این محصولات به عنوان یک فناوری عالی در اروپا و آسیا شناخته شده است. این محصولات در سطح بین المللی محبوب هستند و در مدت طولانی تعویض از موتور در برابر خوردگی محافظت می کنند. در حقیقت ، محافظت از موتور در برابر خوردگی با خنثی سازی اسیدهای کربوکسیلیک و تبدیل آنها به کربوکسیلات ها فراهم می شود ، زیرا کلیه خنک کننده ها در شرایط خنثی یا در pH و دامنه قلیایی (حدود 7 یا بیشتر) کار می کنند. در حقیقت ، بیشتر کولرها در اصل از اسید قوی ساخته می شدند. به عنوان مثال خنک کننده های معمولی مبتنی بر فسفات با اسید فسفریک شروع می شوند.

استفاده از کربوکسیلات ها در ترکیبات مبرد دارای مزایای قابل توجهی است که عبارتند از:

 

  • - محافظت بهتر از آلومینیوم در دمای بالا
  • - انتقال حرارت بهتر و کارایی مطلوب در سطوح گرم موتور و لوله های رادیاتور
  • - عمر مایع خنک کننده را افزایش می دهد

تجربه نشان داده است که این نوع مایعات با بیش از 32000 ساعت کارایی عملکرد بهتری داشته و در پایان زمان ، در تست سرعت ، از خنک کننده ای که هنوز استفاده می شود و از موتور خارج می شود ، می توان در آزمایش های طراحی شده برای برای خنک کردن آنچه را که مفید نبود با موفقیت ترک کنید.

کولرهای زیادی با رنگ و کیفیت متفاوت در بازار وجود دارد. برنامه نگهداری مناسب می تواند کیفیت این محصول را به دقت در موتور بررسی کند. روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها استفاده از مواد نسوز برای تعیین نسبت گلیکول به آب است. با تعیین این نسبت می توان مقاومت ضد یخ در برابر یخ زدگی و غلظت بازدارنده خوردگی در محلول را ارزیابی کرد.

بررسی حجم خنک کننده در سیستم بسیار مهم است زیرا اگر سیال با سطح تماس نداشته باشد ، هنگام خنک شدن موتور نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

درپوش رادیاتور نیز بخشی از اجزای سیستم است و برای مقاومت در برابر فشارهای خاص طراحی شده است. اگر فشار در سیستم کمتر از حد انتظار باشد ، مایع خنک کننده در دمای پایین می جوشد و جوشاندن زودرس مایع می تواند باعث خوردگی مختلف به دلیل وجود نقاط گرم و تماس خنک کننده نامناسب شود.

در اصل ، تجزیه مبردها زمانی ادامه می یابد که تمام اتیلن گلیکول به مواد اولیه آن ، اسید گلیکولیک و اسید فرمیک تبدیل شود. این زمان با موتورهایی که در دمای بالا کار می کنند یا حجم زیادی از هوا وارد سیستم خنک کننده می شود بسیار سریعتر اتفاق می افتد. PH مایع را می توان با آزمایش pH بدست آورد ، در اکثر این مایعات ، PH باید بالاتر از 7 باشد ، اما در بعضی از آنها ، اگر PH بیشتر از 6/5 باشد ، قابل قبول است.

محصولات تجزیه گلیکول اسیدی هستند و باعث کاهش PH می شوند که منجر به خوردگی می شود. سرعت تجزیه کولرها با استفاده از مهارکننده های طولانی مدت کاهش یافته و عملکرد صحیح تجهیزات را تضمین می کند.

از نوارهای آزمایش می توان برای کنترل میزان بازدارنده هایی مانند نیتریت ها و مولیبدیت ها در ماده خنک کننده استفاده کرد. نیتریت ها به راحتی از سایر بازدارنده های شیمیایی نسبت به ترکیبات شیمیایی ترشح می شوند و فقط سطح آنها با این آزمایش تعیین می شود. نیتریت های آزاد شده در اثر حفره با از بین بردن لایه های استوانه باعث خوردگی می شوند. از طرف دیگر ، مهارکننده های کربوکسیلات به دلیل سرعت واکنش کمتر ، اثر محافظتی بیشتری دارند.

اکنون تولیدکنندگان تجهیزات اساسی خودرو (OEM) استفاده از خنک کننده های ترکیبی و کربوکسیلات های ELC را توصیه می کنند.

برای موتورهای دیزلی سنگین ، برخی از تولیدکنندگان استفاده از کولرهای سیلیکات را توصیه می کنند ، در حالی که برخی دیگر از کولرهای غیرسیلیکات استفاده می کنند.

به طور خلاصه ، نوع خنک کننده قابل استفاده با توجه به نوع نیاز تولید کنندگان تجهیزات اصلی سازندگان تجهیزات اصلی تعیین می شود. نقش خنک کننده ها در موتور اتومبیل بسیار حیاتی است و تأثیر زیادی در حفظ تعادل گرما و محافظت در برابر خوردگی در کل موتور خودرو دارد. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که 60 درصد از آسیب موتور در موتورهای دیزلی به دلیل خنک کننده نامناسب است. بنابراین استفاده از کولرهای باکیفیت از تولیدکنندگان معتبر شرایط خوبی را برای موتور ایجاد می کند و مشکلات خوردگی را برطرف می کند.

ضد یخ برای تمام فصول

چرا در ابتدای فصل سرما با افزودن ضد یخ ماشین خنک می شود؟

وظیفه اصلی ضد یخ جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی سیستم است و جلوگیری از یخ زدگی و جوشیدن از اهمیت ثانویه برخوردار است. از آنجا که عموم مردم از موارد بالا آگاهی کافی ندارند ، همانطور که در گذشته های دور ، از ضد یخ فقط در فصل سرد سال استفاده می شود و پس از پایان این فصل سعی می شود آن را با آب تمیز جایگزین کنند. این اجازه می دهد تا آب بدون مهار کننده های خوردگی و زنگ زدگی در ماشین گردش یابد و باعث خوردگی سیستم شود.

از طرف دیگر ، ضد یخ حاوی ترکیباتی است که از تشکیل رسوبات ناشی از نمک در آب در موتور و رادیاتور جلوگیری می کند. استفاده از آب تمیز باعث می شود که این مواد در مناطق خورده شده در رادیاتورها رسوب کرده و از بروز این لکه ها جلوگیری کند. پس از فصل گرم و ورود دوباره به فصل سرما ، کاربر با استفاده از ضد یخ با ایده محافظت از ماشین و طولانی شدن عمر آن را استفاده می کند.

با استفاده از ضد یخ مناسب و محلول آبی (ترکیب مناسب در "ضد یخ خودرو" توضیح داده شده است) ، ضد یخ وظیفه اصلی خود را برای حذف مقیاس از سطوح داخلی موتور و رادیاتورها آغاز می کند. جنازه ها ، بعد از

  • ۹۹/۱۰/۰۷
  • دیجی کالا

ضد یخ